Zdroj: Lidové noviny, 22. 10. 2022

Výrobcům nealkoholických nápojů prudce zvyšují náklady nejen energie, ale i ceny obalů a nyní ve velké míře také cukru.

Snížení gramáže PET lahví, omezení doby skladování, instalace úspornějších technologií a osvětlení, ale také omezování investic, zdražování a propouštění. Krize tvrdě dopadá i na výrobce nealkoholických nápojů.

Třeba taková Kofola zdražila letos už třikrát, a to v součtu za celou nápojářskou skupinu (tedy i včetně třeba minerálek a čajů) o 12 procent. A další zdražení ještě chystá, tentokrát hned až o 20 procent. A kromě všech možných úspor také snižuje počet zaměstnanců.

Na cestě je tak zdražení, které zvedne například dvoulitrovou cenu Kofoly Original o zhruba pět až šest korun – pokud by se 20procentní zdražení vztahovalo i na tuto tradiční značku. Kofole se náklady zvýšily už zhruba o miliardu korun a zástupci společnosti, která kromě Česka působí i v několika dalších zemích, mluví o největší krizi za dobu existence firmy.

„Nešlo nezdražit“

„Růst nákladů je tak výrazný, že pro žádného výrobce není reálné ceny nenavýšit. Průměrně ceny porostou v úrovni tuzemské inflace. Samozřejmě hledáme prioritně úspory a zvyšování vlastní efektivity, protože tržní prostředí je na českém trhu velice konkurenční,“ vyjádřil se pro LN Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Té patří kromě tradičního kolového nápoje mimo jiné i značky Vinea, Jupí, šťávy UGO, minerálky Korunní, Rajec, cidery F.H.Prager nebo čaje Leros.

Prudkému zvýšení cen se nevyhnuli ani další výrobci, včetně lídra českého nealko trhu, společnosti Mattoni 1873, jež o pětinu zvedla ceny už letos. A to napříč značkami jako Mattoni nebo Magnesia, Aquila, Dobrá voda, džusy Granini a další.

„V letošním roce jsme byli nuceni zvednout ceny o zhruba 20 procent napříč celým portfoliem. Obvykle nárůsty v nákladech na spotřebitele nepřesouváme, nicméně současná situace je skutečně výjimečná a neměli jsme jinou možnost,“ uvedl pro LN Alessandro Pasquale, generální ředitel a majitel společnosti Mattoni 1873.

Stát musí pomoci nejen domácnostem, ale urychleně i firmám, říkají nápojáři. Hrozí totiž i propouštění, které je v případě Kofoly už realitou. „Máme tady krizi, ale zároveň je velice složité najít zaměstnance. V Kofole rušíme neobsazené pozice, zefektivňujeme fungování týmů a s několika lidmi se loučíme. Z pohledu velikosti naší firmy jsou však tato opatření v jednotkách procent,“ říká Buryš.

Enormní růst nákladů a vstupů za energie a suroviny je pro Kofolu tíživým tím spíš, že ještě v polovině roku vykazovala vysoký objem prodeje. To se po citelném zdražení může změnit. „Naše letošní tržby se budou blížit osmi miliardám korun. Pokud by nám na příští rok vzrostly vstupy například o jeden a půl miliardy, musíme při zachování objemů zvednout ceny přibližně o pětinu. Takto výrazný nárůst nám však přináší nejistotu do prodaných objemů,“ citoval server Patria.cz finančního ředitele Kofoly Martina Piskálka.

Pomoc státu je nezbytná

Jak Buryš, tak i Pasquale se shodují, že bez státní pomoci se firmy z takto velké krize budou těžko dostávat. „Absolutní prioritou průmyslu je stabilita cen energií. Evropa musí najít společné řešení, jinak je úplně zbytečná,“ říká Buryš z Kofoly.

Podle majitele konkurenční Mattoni je důležité především zastropování cen energií pro domácnosti i podniky. „Dokonce bych řekl, že je zásadnější zastropovat ceny pro průmysl. Pokud začnou firmy vzhledem k nesmyslným cenám energií krachovat, ovlivní to zaměstnanost a ve finále to bude mít zásadní dopad na všechny občany,“ řekl Pasquale.

Výkonná ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů Veronika Jakubcová připomíná, že přestože je zdražení výrobců výrazné, zdaleka nepokrývá nárůst nákladů. O to víc musejí firmy hledat i vlastní a co největší úspory.

A upozorňuje i na obecný problém: „Vysoké náklady na energie, suroviny, lidskou práci je jedna věc, ale zásadní potíž je ta obrovská nejistota. Nejhorší je, že nikdo neví, co bude. Nevíte, podle čeho plánovat příští rok, podle čeho chystat výrobu,“ dodala Jakubcová.